Wat drijft mensen nu echt?

Afzonderlijk van elkaar hebben twee collega’s van mij zich verdiept in de boeken van Daniel Pink. Hoe motiveren mensen zichzelf, wat drijft mensen om prestaties te leveren, hoe werkt nu dit psychologische proces? En wat betekent dat voor hoe wij in organisaties nadenken over prikkels, prestaties en bonussen?

Bottom line komt het erop neer dat de prestatie-bonus eigenlijk niet zo effectief is. Dat die slechts werkt in hele specifieke situaties onder specifieke condities. Bijvoorbeeld met betrekking tot de invloed die je hebt op je eigen prestatie. En het type werk dat je doet (hoe uniformer en eenzijdiger het werk, hoe effectiever de prestatie bonus). Maar professionals en kenniswerkers werken eigenlijk niet in dergelijke condities.

En toch zien we in heel veel organisaties vreemde belonings-sytemen. Vaak gebaseerd op de aanname dat mensen harder werken of beter presteren of beter samenwerken omdat er een mooie prestatie-bonus in het verschiet ligt.

Mensen zijn niet zo rationeel als wij denken. Maar onder die irrationaliteit liggen wel patronen ten grondslag. Het zou mooi zijn als we ons daar meer van bewust zouden zijn. En onze organisaties daarop inrichten.

Onderstaand filmpje geeft een mooie samenvatting van wat mensen nu echt drijft. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.

Comments are closed.