Regels van verandering op basis van wat mensen drijft!

Dit is een interessant artikel op de blogsite Blogging InnovationRoy Luebke beschrijft de principes van menselijk sociaal gedrag en legt de relatie met organisatie succes en groei. Want, zo stelt hij, iedere onderneming draait om klanten, alle klanten zijn mensen en het echt begrijpen van wat mensen drijft is het fundament van succes.

De ‘ingeprogrammeerde’ gedragingen zijn:

  • Het principe van wederkerigheid
  • Consistentie
  • Sociaal bewijs
  • Persoonlijke erkenning
  • Gevoelig voor autoriteit
  • Waardevol

Deze principes van sociaal gedrag zijn gebaseerd op onderzoek van Dr. Robert Cialdini.

Wat ik interessant vind is dat je deze principes ook kan toepassen op organisatie veranderingsinitiatieven. Je krijgt dan deze ‘regels van verandering’:

  • Investeer in je mensen, luister echt en zij zullen je initiatief serieus nemen (wederkerigheid).
  • Neem mensen mee in het initiatief, zorg voor mede verantwoordelijkheid en zij voelen zich verantwoordelijk (consistentie).
  • Zorg dat de informele leiders vanaf het eerste begin actief zijn betrokken en een rol spelen in de verandering (sociaal bewijs).
  • Gebruik de principes van waarderend leiderschap en concentreer je op de successen (erkenning).
  • Het formele management moet de verandering echt (uit)dragen (gevoeligheid voor autoriteit).
  • Het waarom moet er echt toe doen (waardevol).

Alle verandering draait om mensen! (RM)

impact of social factors on innovation by Roy Luebke

Comments are closed.