Leiderschap en organisatieverandering. Management by control leidt tot wantrouwen.

Weer een interessante blog van onze ‘leiderschapsgek’ Dan Rockwell.  Is er een verband tussen de verander-stijl en leiderschapsstijl?

Hij maakt een onderscheid tussen afgedwongen verandering en authentieke verandering. Je zou ook kunnen zeggen: tussen verandering van buiten en verandering van binnen. Afgedwongen verandering wordt geïnitieerd door de condities in de omgeving en de leiderschapsstijl van de change agent (veranderingsmanager) is een van deze condities.

Wat mij boeide was zijn beschrijving van de leiderschapstypes: de woedende leider (angry leader), de beheersende leider (controlling leader), de passieve leider (passive leader) en de genereuze leider (generous leader). Woede en beheersing nodigen anderen in de regel niet uit om eigen verantwoordelijkheid te nemen en passiviteit geeft weinig doelgerichtheid of een gevoelde noodzaak.

Maar de genereuze leider die authentiek is maakt mensen ook bewust van een groot dilemma. Kan je de intenties van de verander-manager wel vertrouwen? Waarom deelt en geeft deze leider zoveel zonder daar in eerste instantie iets voor terug te verlangen? Daar moet toch een reden of belang achter dit gedrag zitten? Kunnen we mensen in organisaties überhaupt wel vertrouwen?

Ik ben het eens met Dan Rock dat echte verandering van binnen komt. En dat authenticiteit en geloofwaardigheid cruciaal is om vertrouwen te kweken. Maar in veranderingsprocessen is een echte noodzaak (een ‘sense of urgency’) ook noodzakelijk. Als we samen niet de overtuiging hebben dat het anders moet, heeft een veranderingsproces weinig kans van slagen.

Ik denk dat de waarden achter het delen en geven verbonden zijn met veranderen door middel van authentiek leiderschap. Wees open in je intenties en ben eerlijk in wat je zegt. Durf te delen dat je iets niet weet. Veranderen gaat altijd over onzekerheid en het ontkennen van onzekerheid of het doen alsof we onzekerheid kunnen managen is letterlijk ongeloofwaardig.

Veel leiders en managers doen net alsof zij altijd ‘in control’ zijn. En worden woedend als de zaken zich niet volgens plan ontwikkelen. Misschien kan dit werken in een statische omgeving, maar hoe statisch is verandering eigenlijk?

Trust the process! En vertrouw op jezelf!

Hier de blog van Dan Rock: How to change others?

Comments are closed.