Hoeveel nieuwe ideeën heb je nodig als organisatie om innovatief te zijn?

Veel organisaties hebben innovatie hoog op de management agenda staan. Vernieuwing in ideeën, nieuwe diensten, nieuwe business modellen, nieuwe mogelijkheden, zoeken naar de strategische  ‘blue ocean’ waar je de organisatie op een unieke manier positioneert.

Er wordt in organisaties  stevig gestuurd op programma’s, competenties en acties rondom creativiteit (onze mensen zijn niet creatief genoeg) en brainstormen (we hebben nieuwe ideeën en inspiratie nodig). Ontevredenheid over de huidige status quo mondt uit in klagen tijdens de management vergaderingen (waarom presteren we niet goed, we hebben meer ondernemerschap nodig).

Ook de overheid acht innovatie cruciaal voor onze samenleving en economische ontwikkeling. We zijn een ‘kenniseconomie’, we stimuleren ondernemerschap en start-ups en er zijn veel stimuleringsprogramma’s (die overigens relatief weinig opleveren).

Ik las vorige week een post van Tim Kastell op het zeer interessante business-strategy-innovation blog van Braden Kelley. Tim gaf een mooie analyse op de vraag waarom innovatie in organisaties vaak mislukt en dit is inderdaad ook mijn eigen observatie.

Ideeën zijn er genoeg. In iedere organisatie. Het stokt in het proces dat daarop volgt. Innovatie is niet veel nieuwe concepten bedenken. Innovatie is om van ‘bijna niets’ iets te maken. Innovatie vraagt waarmakers.

Ik deel de eerste paragraaf hieronder:

“Scott Berkun let out the secret of innovation in an outstanding blog post. It’s a secret that Rowan Gibson tried to let out of the bag recently, and so did Braden Kelley here on Blogging Innovation. I’ve tried to tell you about it too, using both analogies and statistics. The secret idea of innovation is this:

You don’t need any more new ideas.

Here is Berkun on the what we really need:

“If there’s any secret to be derived from Steve Jobs, Jeff Bezos, or any of the dozens of people who often have the name innovator next to their names, is the diversity of talents they had to posses, or acquire, to overcome the wide range of challenges in converting their ideas into successful businesses.”

That’s it. The problem is executing your ideas. Here’s an example – yesterday I talked about mousetraps – here are some interesting stats.”

De rest van dit interessante artikel kan je hier lezen: You don\’t need more innovation idea\’s! by Tim Kastelle

Comments are closed.